Oman äidinkielen opettajat seminaarissa 231019

Omaa äidinkieltään opettavien yhdistys järjesti jäsenilleen ja muille kiinnostuneille äidinkielen opetuksen ajankohtaisia teemoja käsittelevän seminaariin Akava-talossa lokakuun loppupuolella.

Seminaarin kiinnostus yllätti järjestäjät, tulijoita olisi ollut paljon enemmän, kuin mitä tilaan voitiin ottaa. Päivä alkoi yhdistyksen ajankohtaiskatsauksen jälkeen opetusministeri Li Anderssonin esityksellä tulevaisuuden näkymistä. Ministerin esitys kirvoitti runsaan keskustelun ja valitettavasti hyvin moni osanottajien mielessä pyörinyt kysymys jäi käsittelemättä.

Niilo Mäki instituutin tutkijat Adrienn Jalonen ja Annastiina Kettunen kertoivat mielenkiintoisesta Lukumummi ja -vaari -kokeilustaan lasten kielen oppimisen tukena. Tutkija Maija Yli-Jokipii Tampereelta puolestaan avasi räväkällä tyylillään teemoja, joihin äidinkielen opetuksen järjestämisen osalta pitää jatkossa puuttua.

Iltapäivän osuus sisälsi Dusica Bozovicin omakohtaisen tarinan kelpoisuuden saamisesta ja päivän lopuksi keskusteltiin vielä oppimateriaaliteemoista Larissa Aksinovitsin alustamana.

Päivä on saanut mukana olleilta opettajilta lähes yksinomaan kiittävää palautetta, varsinkin sisällön osalta. Joissakin palautteissa toivottiin enemmän itse opettamiseen liittyvää ohjelmaa kuin ongelmakohtien esiin nostamista. Merkittävänä seikkana pidettiin myös mahdollisuutta muiden opettajien tapaamiseen ja kokemuksien vaihtamiseen. Järjestävälle yhdistykselle seminaari antoi uskoa siihen, että vastaavia tilaisuuksia, joissa opettajat pääsevät tapaamaan toisiaan, todella tarvitaan ja niitä kannattaa jatkossakin järjestää.