Oman äidinkielen opettajat Educassa

Educa-messut järjestettiin perinteiseen tapaan tammikuun viimeisenä viikonloppuna Messukeskuksessa, Helsingissä. Oman äidinkielen opettajat oli ensimmäistä kertaa mukana messuilla, sekä yhteisellä standilla Eri kieli- ja kulttuuritaustaisten opettajien liiton (EKKOL) kanssa että järjestämässä paneelikeskustelua teemalla ”Eritaustaiset opettajat, ei parempia, ei huonompia, vain erilaisia”.

Paneelikeskustelussa olivat mukana oman äidinkielen opettajat Larissa Aksinovits ja Noor Hadi, yliopiston edustaja Arto Kallioniemi ja eri kieli- ja kulttuuritaustaa edustava varhaiskasvatuksen opettaja Monika Haanpää. OAJ:n Päivi Lyhykäisen johdolla paneelikeskustelu nosti esiin muualta tulleiden opettajien vaikeudet päästä mukaan suomalaiseen työelämään, varsinkaan vakinaiseen työsuhteeseen, useammalla koululla kiertämisestä johtuvan työyhteisön puutteen ja ajankäytölliset ongelmat sekä haasteet opettajan kelpoisuuden saamisessa.

Kommenttipuheenvuoron esitti tutkija Jarna Piippo, joka keskeisenä teemana toi esiin sen, että oman äidinkielen opettajien asema kouluissa on vielä kovin kaukana tasa-arvosta. Paneelikeskustelu keräsi kuulijoita liki 60 henkilöä, mikä oli oikein hyvä saavutus, ottaen huomioon päälavalla yht‘aikaa järjestetyn kilpailevan keskustelun kevään palkkaratkaisuista.

Yhdistyksen standilla oli varsin vilkasta koko messujen ajan. Positiivisiin kohtaamisiin sisältyi mm. kyselyitä yhdistyksen toiminnasta, teemoja, joihin tulisi kiinnittää huomiota jatkossa sekä uusia yhteistyökumppaneita. Yhdistys sai myös uusia jäseniä tapahtumassa. Merkittävimpänä asiana nousi esille se, että Educa-messujen kaltaisessa tilaisuudessa kannattaa olla mukana ja esillä. Erityisesti paneelikeskustelujen järjestäminen ajankohtaisista, mielenkiintoisista teemoista on tapa, jolla saadaan herätettyä yleistä huomiota ja mielenkiintoa kohdistettua juuri niihin asioihin, joilla yhdistys voi edistää oman äidinkielen opettajien ja opetuksen asemaa valtakunnallisesti.